Design your own lockdown

Design your own lockdown

Beslissingen die je niet zelf maakt, maar wel grote impact hebben op jouw leven; daar zijn de meeste mensen niet zo’n fan van. Vorige week kwam in één van mijn coachingsgesprekken de donkere wolk die ‘lockdown’ heet naar boven. Er wordt van alles voor ons besloten deze weken, voornamelijk over zaken die we tijdelijk niet meer kunnen doen. Als we ons echter alleen richten op alles wat niet meer kan, denken we onszelf volledig de put in. Is niet erg, maar op den duur heb je de bodem van die put ook wel gezien.

Maar hoe kom je dan uit zo’n uitzichtloze situatie als waar we nu in zitten?

Nou, ik denk dat de oplossing -zoals altijd- ligt in de zaken waar we wel invloed op hebben. Dat er een lockdown is, dat deze misschien verzwaard wordt, nog heel lang gaat duren of volgende week voorbij is, daar veranderen we niks aan. Wat het effect van de lockdown op onze gedachten, emoties, gemoedstoestand en algehele gezondheid is, daar hebben we invloed op. Ik hoor jullie roepen ‘maar, voor mij is het onoverkomelijk want..’. Ik zeg niet dat het een festivalesk dansfeest gaat worden, maar je hebt invloed. Zo kwam ik in mijn coachingsgesprek met de opdracht ‘bedenk eens hoe jouw ideale lockdown eruit zou zien, wat zou een mogelijke verzwaring van de maatregelen voor jou dragelijker maken’.

Je komt daardoor in een positievere denkmodus, je krijgt namelijk weer invloed en grip op je eigen omstandigheden. Degene die ik aan de telefoon had wordt al langer door mij gecoacht en weet dat we niet in één keer naar die ideale lockdown gaan maar dat het heel goed werkt om voor je te zien hoe je het graag zou willen hebben.

Wat zijn zaken die jou helpen deze lockdown zo goed mogelijk door te komen?

Het mooie aan individuele coaching is dat ik je deze vraag kan stellen en je de tijd en ruimte geef om deze ook echt te beantwoorden. Waar het de één helpt om zes uur per dag te gamen met een headset op zodat je contact houdt met vrienden, helpt het de ander om op twee vaste momenten per week met een vriendin te sporten via Skype, en weer een ander om minimaal ééns per week eten te bestellen van één van je favoriete restaurants of aan een nieuwe cursus te beginnen om je tijd efficiënt te besteden. Schrijf eens op hoe jouw ideale dag of week in een lockdown eruit ziet. Wat heb jij nodig om er het meeste uit te halen?

‘Een ideale lockdown, hoe dan?’ Lukt het nog niet om dit te bedenken zijn er hieronder een paar tips:

  • Denk eens terug aan de afgelopen dagen, wat waren momenten waarop je toch aan het genieten was, waarop de ellende even wat minder op de voorgrond stond. Bedenk dit ook voor de afgelopen weken, de vorige lockdown, etc. en schrijf dit op.
  • Welke van jouw behoeften wordt (of worden) niet vervuld in een lockdown? Is er een manier waarop je de behoefte die nu niet vervuld lijkt te kunnen worden toch kunt vervullen? Ben je bereid dit een kans te geven?
  • Waar word je sowieso vrolijk van? Iedereen die bij mij een kompas krijgt heeft daarin een aantal zaken staan die je altijd vooruit helpen, vrolijke muziek, knuffelen met je hond/kat/kind/partner/knuffel, bewegen, buiten zijn, iemand bellen, een dagboek bijhouden, mediteren, een gezonde maaltijd voor jezelf maken. Maak een lijst met alle dingen waar jij vrolijk van wordt die in een lockdown eigenlijk best nog kunnen.
  • Tenslotte, als het niet lukt om na te denken over vrolijke dingen in zo’n sombere tijd. Bedenk dan wat hetgene is wat het leven op dit moment zwaarder maakt, en doe daar minder van. Als je het vervelend vindt om naar een supermarkt te gaan, koop meer in of laat je boodschappen bezorgen. Als je het vervelend vindt om de hele dag binnen te zitten, zorg dat je minder binnen zit. Vind je het zwaar om te zien hoe de maatschappij tot twee kampen verdeeld wordt die lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan, stop met het lezen van Facebook-commentaren en het kijken naar discussieprogramma’s.

Kortom; doe meer van wat je gelukkig maakt, minder van wat je ongelukkig maakt en zorg zo goed mogelijk voor jezelf. Maak een concreet plan waarin je opschrijft wat je gaat doen. Bedenk welke kleine verandering je vandaag al kan maken en werk langzaam naar je eigen ideale omstandigheden binnen een lockdown toe.
Ben je bang dat je na een aantal tegenslagen toch terugvalt in patronen die niet helpend zijn, zorg voor een stok achter de deur. Doe het samen met iemand of neem contact met ons op!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *