De kracht der gewoonte

De kracht der gewoonte

Hoe dagelijkse gewoontes je leven moeiteloos makkelijker maken.

Je gewoontes bepalen hoe je dagen eruit zien. Je dagen bepalen je weken, je weken bepalen je jaren, en je jaren bepalen je leven.
Gevoel voor drama; check.

Gewoontes zorgen dat je door de dag komt, dat het je geen energie kost om je tanden te poetsen, je gezicht te wassen en je bed op te maken. Wanneer je iets vaak genoeg herhaald ontstaat er een verbinding in je hersenen die deze actie makkelijker maakt. Logisch, want je doet het vaak.
Heb je weleens in de auto gezeten op een weg waar je vaak rijdt en de afslag genomen die je altijd neemt, in plaats van degene die je moest hebben die dag?

Gewoontes zijn ontzettend behulpzaam, maar soms ook helemaal niet.

Neem de gewoonte om met een dekentje en een bak ijs op de bank te zitten als je een tegenslag hebt gehad. Dat ene sigaretje na het eten. Piekeren, te laat gaan slapen (en ‘s ochtends te lang in bed blijven liggen), uitstelgedrag, over-verontschuldigen of online winkelen terwijl je weet dat je het merendeel van de gekochte items niet gaat gebruiken.

Als je bedenkt hoelang je die gewoonte al hebt – ik neem voor mezelf even het troosteten als gewoonte -, kun je je dan voorstellen hoe sterk die verbinding in je hersenen is? Ik kan dagen- of wekenlang ontzettend mijn best doen om bij het ijs (en de koekjes) weg te blijven. Dit kost me moeite omdat het niet mijn gewoonte is. Hoe vaker ik het oefen, hoe sterker de verbinding wordt, tot het net zo moeiteloos gaat als de oude gewoonte. Als je echter bedenkt hoelang je de oude gewoonte hebt ‘geoefend’ kun je je wellicht voorstellen dat het even duurt voor die nieuwe gewoonte erin slijt.

Gelukkig heb je invloed op het creëren van gewoontes

Wanneer we gewoontes willen veranderen zijn we gemotiveerd, waar ‘slechte’ gewoontes er onbewust in slijten, kunnen we actie ondernemen om nieuwe gewoontes aan te leren. Wanneer je wilt stoppen met snoepen is de wil om niet te snoepen op het moment dat je je dit voorneemt, groter dan de wil om dit wel te doen. Gedrag veranderen op basis van wilskracht alleen is echter een uitdaging. Een aantal zaken kunnen je helpen:

  • Waarvoor doe je het?
    Op het moment dat je besluit een nieuwe gewoonte op te nemen is je motivatie voor die gewoonte hoog. Schrijf op dat moment op wat jouw redenen zijn om deze gewoonte in je dagelijkse of wekelijkse routine op te nemen. Vraag ook eens door aan jezelf, als het eerste antwoord op ‘Waarvoor’ of ‘waarom’ is dat je gezond wilt zijn, vraag dan ‘waarom wil je gezond zijn?’ misschien kom je zo bij een kernwaarde die zo belangrijk is dat die je op moeilijke momenten een steuntje in de rug geeft.
  • Welk concreet gedrag wil je vertonen?
    Plan het, zet het in je agenda, bedenk welke acties er precies bij horen. Beschrijf welk gedrag er bij je nieuwe gewoonte hoort, niet welke oude gewoonte je wilt afleren. Dus: ‘Na het eten drink ik een kop thee’ i.p.v. ‘na het eten ga ik niet roken’. Bij die tweede blijf je jezelf herinneren aan je oude gewoonte, terwijl de nieuwe gewoonte deze zou moeten overschrijven.
  • Wie of wat gaat je erbij helpen?
    Wat gaat jou helpen dit proces zo makkelijk mogelijk te maken? Je oude gewoonte is sterk ingesleten, maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk! Het kan zijn dat je – op het moment dat je motivatie hoog is – denkt dat je geen extra hulpmiddelen nodig hebt, bedenk er toch een paar. Teveel hulpmiddelen hebben nooit gezorgd voor een slechter resultaat qua gewoontevorming. Wie kan jou helpen? Kun je je nieuwe gewoonte met iemand delen, zodat je een gevoel van verantwoording krijgt? Kun je het samen doen? Wat maakt het je makkelijker? Je sportkleding de avond voor het sporten klaarleggen? Een muzieklijst? Bedenk het voor jezelf.
  • Zijn er momenten waarop deze gewoonte moeilijker of makkelijker is?
    Houd er rekening mee dat er altijd moeilijkere momenten zullen komen, waarop oude gewoontes terug willen schieten. Probeer hier zo bewust mogelijk van te zijn, en neem maatregelen om niet in je oude patronen terug te vallen. Als ik er even niet lekker in zit, bel ik een vriendin of schrijf ik even wat van me af, zo vermijd ik dat ik langs de supermarkt ga. Zo zijn er ook momenten dat het gemakkelijker is om je aan gewoontes te houden, voor mij zijn ochtenden het perfecte moment om aan mijn eigen ontwikkeling te werken, dan heb ik nog geen afleidingen van de dag gehad. Bekijk voor jezelf welke momenten het best bij je nieuwe gewoonte passen.
  • Koppel de nieuwe gewoonte aan een gewoonte die je al hebt.
    We hebben allemaal een routine, een aantal zaken die je nu al wekelijks of dagelijks doet. Koppel een nieuwe gewoonte aan een ingesleten gewoonte om de verandering makkelijker te maken.
  • Geef het tijd, maak er iets leuks van.
    Nieuwe gewoontes leveren je vaak iets moois op, je doet het namelijk niet voor niks. Probeer het speelse van het aanleren van nieuwe vaardigheden te blijven zien. Houd het zo moeiteloos mogelijk en verweef het in je huidige routine.

Er zijn talloze gewoontes die je jezelf kunt aanleren. Voor mij was het leren van een nieuwe taal iets wat op mijn wensenlijst stond. Door dagelijkse gewoontes is me dat aardig aan het lukken. Zoals ik zei is voor mij de ochtend het beste moment om nieuwe gewoontes in te passen, ik werk aan meer momenten :). Bedenk voor jezelf welk moment voor jou goed zou passen!

Hoe ik moeiteloos Spaans leer.

Voordat ik ‘s ochtends onder de douche spring heb ik een Spaans lesje van vijf minuten afgerond. Voordat ik uit de douche stap zet ik nog even de koude kraan aan om mijn lijf wakker te schudden (Ook heel goed voor opbouw van je discipline). Beneden geef ik de hond een aai over zijn bol. Ik drink een glas water en vink de eerste van de acht glazen die dag af op mijn telefoon. Ik kook water voor bij mijn havermout en terwijl dat pap wordt ga ik een rondje met de hond wandelen. Tijdens het rondje luister ik mijn Spaanse podcast. Thuisgekomen staat mijn ontbijt klaar en zet ik de waterkoker nog één keer aan voor een kopje thee. Ik maak een lijstje met zaken die die dag gedaan moeten worden en plan in wat ik voor en na de lunch doe.

Zien al mijn ochtenden er zo uit? Nee. Zien de meeste ochtenden er zo uit? Ja. Door de jaren heen heb ik geleerd dat ik geen perfectie van mezelf moet vragen. Juist door de ‘alles-of-niets-houding’ los te laten bereik ik op lange termijn meer.

Tenslotte, de stok achter de deur.

Wat mij, naast dat dit een routine is geworden, enorm helpt is dat de applicatie waarmee ik Spaans leer bijhoudt hoeveel dagen ik dit achter elkaar gedaan heb. Op dit moment sta ik ergens in de 270, ik ben vorig jaar april een dagenreeks kwijtgeraakt. Dit soort reeksen zorgen ervoor dat je een extra stok achter de deur hebt, je weet dat er bij wijze van spreken wat op het spel staat als je het niet doet.

Wil jij aan de slag met nieuwe gewoontes en lijkt het jou fijn om een stok achter de deur te hebben? Lees eens wat meer over onze coaching, misschien helpt het je de volgende stap te zetten!

Eén gedachte over “ De kracht der gewoonte

  1. Ik startte met de coaching op het moment dat ik het eigenlijk al een beetje opgegeven had. Misschien net te vaak met goede voornemens begonnen.
    Omdat deze begeleiding makkelijk in mijn leven te passen is (de contacten duren niet lang en je hoeft er niet heen) en de stapjes klein zijn, lijkt het niet op een strijd of lijdensweg. Ik doe het maar mooi even en dat wordt gestimuleerd door een coach die de valkuilen goed lijkt te kennen.
    Fijn!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *