10 kansen om de 10minutenregel te introduceren.

10 kansen om de 10minutenregel te introduceren.

Eén van mijn vriendinnen was verbaasd om te horen dat ik niet langer dan tien minuten poets. Voordat ik ga poetsen zet ik op mijn telefoon muziek en een timer aan. Na tien minuten zit ik met een kop thee op de bank, blij en voldaan.
Hoor ik je nu oordelen? Ik voel mezelf oordelen wanneer ik het schrijf. Het leven mag namelijk niet te leuk en makkelijk worden, misschien dat dat de overtuiging is die achter dit oordeel schuilt. Maar waarom niet?

Tien minuten, veel of weinig?

Wanneer je er een gewoonte van maakt om taken op te delen in blokken van tien minuten besef je je dat het allebei is, weinig maar ook veel. Je gaat beseffen dat je in tien minuten misschien wel veel meer voor elkaar krijgt dan je dacht. Bovendien is er natuurlijk veel minder weerstand wanneer je iets maar tien minuten hoeft vol te houden, op ten duur gaat het moeiteloos, en dat is waar we naar streven natuurlijk. Ga het zelf eens proberen met deze suggesties, zet de timer aan en ga ervoor!

  • 10 minuten yoga; op youtube vind je een enorme hoeveelheid ‘ten minute yoga’ videos. Neem eens tien minuten om op deze manier je dag te beginnen of doe het lekker een keer tussendoor.
  • 10 minuten opruimen; loop een rondje door je huis en kijk even of alles op zijn plek ligt. Zoek de rommelige hoekjes of laatjes op, en kijk of je hier een paar spulletjes uit kunt opruimen. Dat voelt direct lichter!
  • 10 minuten knuffelen; neem de tijd om even uitgebreid te knuffelen met je partner of met je huisdier of knuffel eens even 10 minuten met jezelf!
  • 10 minuten naar buiten; ga op je balkon of in de tuin zitten, of loop een blokje om. Even frisse lucht en zonlicht doet enorm goed.
  • 10 minuten iets waar je tegenop ziet; stel je voor dat er een enorme berg was op je aan het wachten is, of een mail waar je nog op moet reageren, de tuin die onkruidvrij gemaakt moet worden. Neem nu tien minuten om eraan te beginnen en geef jezelf de toestemming om na tien minuten te stoppen. Misschien verminderd de weerstand wel.
  • 10 minuten lachen; bekijk een kort filmpje van je favoriete cabaretier, een scène uit een film waar je enorm om moet lachen of lach mee met een lachcoach, ook te vinden op Youtube.
  • 10 minuten ontspannen; ga even rustig ergens zitten, zet een ontspannen muziekje of natuurgeluiden aan. En ontspan.
  • 10 minuten doelen opschrijven; wat wil je gaan bereiken? Binnen welk tijdsbestek? Welke tussenstappen moet je maken? Onder ditzelfde punt kan natuurlijk ook 10 minuten reflecteren of 10 minuten een takenlijst maken.
  • 10 minuten je mailbox opschonen; ik weet niet hoe het bij jullie is, maar mijn mailbox wordt altijd weer een zooitje, zo af en toe moet je even een paar minuten nemen om je mailbox weer lekker op te ruimen.
  • 10 minuten sociaal contact; bel iemand of stuur een berichtje of e-mail. Of breng het naar een hoger level en stuur iemand eens een kaartje!

Ik ben heel benieuwd wat de 10minutenregel je gaat brengen! Laat me weten wat je ermee gedaan hebt, of dat je nog andere ideeën hebt in de reacties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *